فاعلية اختلاف واجهة التفاعل لوحدة مقترحة قائمة على التعلم التکيفي فـــي تنميـــة بعـــــــض مهــــارات إنتـــــاج الانفــــوجـــرافــــيـــک لــدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس المساعد بقسم المکتبات والمعلومات وتکنولوجيا التعليم کلية التربية-تفهنا الأشراف– جامعة الأزهر

المستخلص

الملخص
 استهدف البحث تحديد فاعلية اختلاف واجهة التفاعل لوحدة مقترحة قائمة على التعلم التکيفي فى تحصيل وأداء طلاب المکتبات والمعلومات وتکنولوجيا التعليم لمهارات إنتاج الانفوجرافيک، وقد تم إجراء التجربة على عينة مکونة من (50) طالباً من طلاب الفرقة الرابعة شعبة المکتبات والمعلومات وتکنولوجيا التعليم بکلية التربية بتفهنا الأشراف دقهلية جامعة الأزهر، وقسمت العينة إلى مجموعتين تجريبيتين (مجموعة (1) درست باستخدام واجهة تفاعل کلية - مجموعة (2) درست باستخدام واجهة تفاعل تسلسلية)، واستخدم البحث أداتين بحثيتين؛ هما: (اختبار التحصيل المعرفى المرتبط بالمهارات- بطاقة ملاحظة أداء تلک المهارات)، وبعد تطبيق مواد المعالجة التجريبية على أفراد العينة وتطبيق أداتى البحث قبلياً وبعدياً تم التوصل إلى النتائج التى أظهرت وجود فرق دال إحصائيًا بين أفراد العينة ککل فى التطبيق القبلى والتطبيق البعدى لاختبار التحصيل المعرفى، وبطاقة ملاحظة أداء المهارات، لصالح التطبيق البعدى، وإثبات فاعلية الوحدة المقترحة القائمة على التعلم التکيفي، کما أسفرت نتائج البحث أيضًا عن عدم وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطى درجات طلاب المجموعة الأولى التي درست الوحدة بالواجهة (الکلية)  والمجموعة الثانية التي درست الوحدة بالواجهة (التسلسلية) فى التطبيق البعدى لاختبار التحصيل المعرفى، وبطاقة ملاحظة أداء المهارات.
abstract
The research aimed to determine the effectiveness of the difference in the interface of a proposed unit based on adaptive learning in the achievement and performance of students of libraries, information and education technology for infographic production skills. The experiment was conducted on a sample of (50) students from the fourth year of the Division of Libraries, Information and Education Technology in the College of Education with an understanding of supervision Dakahlia University of Al-Azhar, and the sample was divided into two experimental groups (group (1) studied using a total interaction interface - group (2) studied using a serial interaction interface), and the research used two research tools; They are: (Cognitive Achievement Test Associated with Skills - Note that these skills are performed), and after applying experimental treatment materials to the sample members and applying the research tool before and after, results were found that showed a statistically significant difference between the members of the sample as a whole in the prior application and the dimensional application of the achievement test Cognitive, and a card to note the performance of skills, in favor of dimensional application, and to prove the effectiveness of the proposed unit based on adaptive learning, and the results of the research also resulted in the absence of a statistically significant difference between the average scores of students of the first group that studied the unit in the facade (college) and the second group that studied the unit in the interface (Serial) in the dimensional application of the cognitive achievement test, and the card for observing skills performance

الكلمات الرئيسية